Bartłomiej Kluska - "Legendy gier wideo" (2023) - Wydawnictwo Gamebook



Maj 2023 roku był dla mnie bardzo "pracowity" pod względem przeczytanych książek, a było ich aż (albo tylko) sześć a nawet siedem. Tylu książek nawet nie czyta statystyczny Polak. Maj rozpocząłem od długiego weekendu i przeczytania książek o Stanisławie Grzesiuku. Pierwszą książką była pozycja Bartosza Janiszewskiego "Grzesiuk. Król życia", następna była trylogia autorstwa Stanisława Grzesiuka "Pięć lat kacetu", "Boso, ale w ostrogach" i "Na marginesie życia", oraz książkę Chrisa Wilkinsa "Historia Commodore 64 piksel po pikselu" i minialbum autorstwa Bartłomieja Kluski "Commodore 64. Życie po życiu". I na sam koniec miesiąca doszła jeszcze jedna pozycja, a mianowicie kolejna książka pana Bartłomieja Kluski "Legendy gier wideo".

Książka miała swoją premierę 24 maja 2023 roku i dowiedziałem się o niej całkiem przypadkowo, jakoś miesiąc wcześniej z polskiego oddziału portalu Eurogamer. Można było wejść na stronę https://legendygier.pl/ i zapisując swój mail w kolejce można było otrzymać gratis między innymi (najprawdopodobniej odrzut z tej książki) historię Core Design i powstania gry "Tomb Raider". Nie jestem w 100% pewien kto jest autorem tego ebooka, ponieważ nie jest podany, ale podejrzewam, że to praca Bartłomieja Kluski (choć mogę się mylić). Jedynie mam tylko jeden zarzut do tekstu, gdyż pisze tam, że "Tomb Raider" to ich pierwsza znana gra. A to nieprawda. A "Rick Dangerous" na Commodore 64, Amigę, Atari ST i inne maszyny, to co? Anonimowa gra? To właśnie "Tomb Raider" miał pierwotnie być remakiem "Ricka Dangerousa" przeniesionym w pełny trójwymiar. Ale tak się złożyło, że męski peotagonista wyewoluował w Larę Croft, bo się obawiali pozwu od twórców "Indiany Jonesa": Stevena Spielberga i George'a Lucasa. 

Źródło: https://www.eurogamer.pl/pobierz-darmowy-ebook-ludzie-ktorzy-stworzyli-tomb-raider



Tutaj zareklamuję kanał ARHN.eu i całą serię historii powstania tej franczyzy. Jeśli ktoś oglądał historię franczyzy "Tomb Raider" na ARHN.eu, to tej publikacji raczej nie musi czytać. Ponadto można było zamówić w preorderze kilka wariantów tej książki. Ja sobie wybrałem wersję fizyczną i ebook. Wersję elektroniczną książki otrzymałem chyba jakoś dzień przed oficjalną premierą, a wersję fizyczną otrzymałem w dniu premiery. Książka ta ukazała się dzięki wydawnictwu Gamebook założone przez zespół Eurogamera. Opieką redekcyjną nad tą książką objął pan Zbigniew Jankowski, redaktor naczelny portalu Eurogamer.pl Wersja fizyczna książki składa się z około 250 stron, natomiast werja elektroniczna liczy sobie 362 strony.

Książka ta jest subiektywnym przybliżeniem sylwetek 30 największych (według autora) twórców gier komputerowych w historii elektronicznej rozgrywki. Jak sam napisał autor książki we wstępie, był to wybór dosyć subiektywny i dobrał twórców według gier, które sam lubi. Jak sam Bartłomiej Kluska napisał, mogłoby tu się jeszcze znaleźć i 20 kolejnych twórców i że nie wyklucza kontynuacji tej książki. Autor starał się uporządkować twórców mniej więcej w kolejności chronologicznej. W książce możemy przeczytać o następujących twórcach: Ralph Baer (twórca pierwowzoru "Ponga", ojciec gier wideo), David Crane (współzałożyciel Activision, twórca "Pitfalla"), Shigeru Miyamoto (Nintendo, "Super Mario Bros", "Donkey Kong", "The Legend of Zelda"), Richard Garriott (twórca serii "Ultima" ), Aleksiej Pażytnow (twórca "Tetrisa"), Matthew Smith (twórca "Manic Minera" i "The Jet Set Willy'ego"), Roberta Williams (współtwórczyni Sierra On-line i gier przygodowych od Sierry), Johnowie Carmack i Romero (twórcy iD Software, "Wolfenstein 3D", "Dooma" i "Quake'a"), Chris Roberts (twórca "Wing Commandera" i "Star Citizena"), David Braben (twórca gry "Elite"), Sid Meier (twórca "Pirates" i "Cywilizacji"), Peter Molyneux (twórca "Populous" i "Fable"), Eric Chahi (twórca "Another World"), Hideo Kojima (twórca serii "Metal Gear" i "Death Stranding"), Satoshi Tajiri (twórca "Pokemonów"), Dan i Sam Houserowie (Rockstar Games, seria "GTA"), Will Wright (autor "SimCity" i "The Sims"), Eric Barone (twórca "Stardev Valley"), Hidetaka Miyazaki (twórca "Dark Souls" i "Elden Ring"), czy Neil Druckmann (twórca "The Last of Us").


Po przeczytaniu tej książki czułem mały niedosyt i tak szczerze mówiąc, to liczyłem na ciut więcej. Opisy postaci są ogólnikowe, jakby były pisane dla osób, które nigdy wcześniej nie interesowały się grami komputerowymi i dopiero chciały zapoznać się z historią gier komputerowych i ludźmi, którzy je tworzyli. Raczej nie jest to książka dla starych wyjadaczy, którzy mają w jednym paluszku historię danego dewelopera czy biografię danego twórcy. To jest książka przeznaczona bardziej dla "żółtodziobów", który dopiero zaczynają się interesować tematem. Tym bardziej, że między innymi dzięki Marcinowi Kosmanowi i jego wydawnictwu Open Beta, czy też wydawnictwom SQN i Idea Ahead wyszło na rynek polski wiele świetnych książek, takich jak: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych" i "222 polskie gry, które warto znać" Marcina Kosmana, "Krew, pot i piksele" i "Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo" Jasona Schreiera", "Itchy. Tasty. Nieoficjalna historia Resident Evil" Alexa Aniela, "Jacked. Chuligańska historia Grand Theft Auto" i "Masters of Doom" Davida Kushnera, "Wojny konsolowe" Blake'a J. Harrisa, czy też "Bajty polskie" i "Dawno temu w grach" Bartłomieja Kluski. Ale to jest w zasadzie mój jedyny zarzut do tej książki, że czułem lekki niedosyt, a informacje zawarte w niej są takie ogólnikowe i przeznaczone bardziej dla osób, które dopiero się "wdrażają" w temat. 

Samą książkę chłonie się bardzo szybko. Mnie przeczytanie jej zajęło około 3 godziny. Na bardzo fajny pomysł wpadli twórcy i na samym początku każdego rozdziału przedstawiono twarz omawianego twórcy. Ale nie jest to zwykłe zdjęcie, lecz fanart naznaczony taką komiksową kreską. Ale na szczęście można każdego twórcę bez problemu poznać. Autorem ilustracji w książce jest pan Tomasz Kleszcz. W każdym rozdziale oprócz tekstu pisanego mamy małe zdjęcie ukazujące najbardziej znane gry autorstwa danego twórcy, a na końcu każdego z rozdziałów mamy przedstawioną oś czasu i dokonania danego twórcy rozłożone na niej. 

W książce zabrakło mi między innymi takich twórców jak: Tomohiro Nishikado "Space Invaders"), Toru Iwatani ("Pac-Man"), Carol Shaw ("River Raid"), Robert Jaeger ("Montezuma's Revenge") - ale kiedyś Bartłomiej Kluska napisał obszerny artykuł o tej grze na łamach CD Action, Peter Liepa i Chris Gray ("Boulder Dash"), Toby Gard ("Tomb Raider"), Shinji Mikami ("Resident Evil") i pewnie jeszcze kilku twórców by się znalazło.

Żeby nie było, że hejtuję, książka jest bardzo dobra. Ale przy zakupie trzeba wziąć poprawkę jaką masz wiedzę z zakresu historii gier komputerowych i czego oczekujesz. Jeśli jesteś początkującym "studentem" historii gier, bierz śmiało. Jeśli jesteś weteranem, niekoniecznie. Chyba żeby przyszpanować przed kolegami, że posiadasz ją na półce. 

Dla żółtodzioba - 8/10 - można kupić. 
Dla weterana - 6/10 - niekoniecznie. 

Popularne posty z tego bloga

Boulder Dash 40th Anniversary (2025) - BBG Entetainment

Luckyman (2025) - Atari XL/XE - Łukasz LukLab Labuda

El Cartero (2025) - Commodore 64 - Bonnette2020