Chris Wilkins - "Historia Commodore 64 piksel po pikselu" (2022) - Wydawnictwo Idea Ahead
W poniedziałek 15 maja 2023 roku przyszła do mnie przesyłka z wydawnictwa Idea Ahead, a w niej polski przekład książki Chrisa Wilkinsa "Historia C64 piksel po pikselu" (tytuł oryginalny "The story of the Commodore 64 in pixels_") z 2016 roku. Zbiórkę na przekład tej książki wydawnictwo Idea Ahead zorganizowało na portalu Wspieram.to jakoś w połowie stycznia 2022 roku. Zamówienie złożyłem 19 stycznia 2022 roku pomimo niechęci do poprzedniej zbiórki na książkę "Historia Amigi piksel po pikselu" (zamówiłem książkę a jej nie dostałem, dopiero potem kupiłem ją na Allegro) licząc na to, że tym razem będzie inaczej. Zaczęło się tak, że mniej więcej dwa lata temu wydawcy pisma "Pixel" zorganizowali zbiórkę w serwisie Wspieram.to na tłumaczenie książki Chrisa Wilkinsa "Historia Amigi piksel po pikselu" (tytuł oryginalny "The story of the Commodore Amiga in Pixels_"). Według portalu wsparłem ten projekt 5 czerwca 2021 roku, dostawa książki miała być w październiku 2021. Książki nie dostałem do tej pory, ale machnąłem na to ręką i kupiłem sobie na Allegro tę książkę z profilu Idea Ahead jakoś na przełomie 2021/2022 roku, kiedy była już dostępna. Tu nie było problemów i książkę dostałem trzy dni później. To samo było z książką Chrisa Wilkinsa "Historia C64 piksel po pikselu". Według Wspieram.to akcję wsparłem 19 stycznia 2022 roku, książka miała być w czerwcu 2022 i... dostałem ją teraz. W międzyczasie straciłem jakąkolwiek nadzieję, że tą książkę kiedykolwiek zobaczę, tak jak tą o Amidze. Zniechęcony drugą zbiórką w końcu zamówiłem sobie już gotową książkę na Allegro jakoś pod koniec kwietnia 2023 roku i książkę miałem za parę dni, więc miałem co czytać na długi weekend. Aż tu nagle dostaję wiadomość od InPostu, że jedzie do mnie przesyłka z Idea Ahead. Pomyślałem sobie, że nic więcej od nich nie zamawiałem i mnie oświeciło. Czyżby to było to? Już na wysyłkę zamówionej książki "Historia Amigi piksel po pikselu" nie liczyłem. Trudno. Nie przeliczyłem się. To była książka "Historia C64 piksel po pikselu". Poprzednia wersja tekstu była pełna niecenzuralnych słów i wyzwisk, ale na szczęście ją zmieniłem. Ale już więcej nie wesprę żadnej zbiórki zorganizowanej przez Idea Ahead i zastanawiam się nad całkowitym zaprzestaniem wspierania internetowych "tfurcuff". Mnie nikt nie wspiera, może poza tymi groszami, które "zarobię" na HIVE.
Naprawdę, polskie wydanie, podobnie jak "Historia Amigi piksel po pikselu" jest kawałem świetnej książki i lektury. Oprócz samej książki otrzymałem w paczce parę innych drobiazgów.
Między innymi otrzymałem nową książkę pana Bartłomieja Kluski "Commodore 64. Życie po życiu. Nowe gry na legendarny mikrokomputer", która się ukazała jakoś w kwietniu 2023 roku. Ponadto otrzymałem imienny certyfikat wsparcia projektu, zakładkę do książki z logo jednej z grup krakerskich robiących chyba crack intra do gier na Commodore 64 na pirackich kasetach składankach. Logo nie odczytam, bo przypomina logo niejednej death metalowej kapeli.
Ponadto otrzymałem kilka pocztówek: jedną z Pedro i Lemingiem (to już trzecia w kolekcji), chyba z "Ghost N' Goblins" i jeszcze jakieś dwie inne. Ponadto otrzymałem numer 0 pisma "PSX Extreme" (bodajże z 1996/1997 roku) z Larą Croft na okładce.
Oprócz tego dostałem gazetkę "Commodore 64 w Pixelu" (około 60 stron), w której jest opisana między innymi w skrócie historia powstania studia First Star Software i ich dwóch największych przebojów: "Boulder Dash" i "Spy vs Spy", a ponadto inne ciekawe artykuły opisujące firmę Commodore.
Oprócz tego otrzymałem komiks autorstwa panów Bartłomieja Kluski i Tomasza Kleszcza "Niebezpieczny Ryszard" bazujący na grze "Rick Dangerous" od Core Design, czyli późniejszych twórców "Tomb Raidera".
Oprócz tego otrzymałem dwie naklejki z napisami "MOS Inside" i z logo gry "Montezuma's Revenge". Jeszcze w zestawie był reprint chyba oryginalnego katalogu firmy Commodore z ich maszynami z lat 80. Naprawdę zestaw doje...chany.
W skrócie opiszę książkę Pana Bartłomieja Kluski "Commodore 64. Życie po życiu. Nowe gry na legendarny mikrokomputer". Jest to taki mini album przedstawiający 30 najważniejszych gier, które powstały na Commodore 64 po "śmierci" tej maszyny w połowie lat 90 XX wieku, czyli mniej więcej od lat 1996/1997 aż do końcówki 2021 roku. Ostatnimi opisywanymi grami były "Briley Witch Chronicles" i "Tenebra" z 2021 roku. Szkoda, że "Sonic The Hedgehog" się nie załapał na tę książkę i kilka później wydanych gier, bo w 2022 i 2023 roku wyszło parę fajnych gier na Commodore 64. Oczywiście brakuje paru gier powstałych w kilku ostatnich latach, ale podejrzewam, że autor wybrał tytuły, które jemu przypadły do gustu. Gdyby zebrać WSZYSTKIE ciekawsze tytuły, które powstały na Commodore 64 w ostatnich latach, to by książka była przynajmniej dwukrotnie grubsza, a może nawet i trzykrotnie. A trzeba przypomnieć, że ta historia nie jest skończona i cały czas powstają ciekawe gry na Commodore 64, jak na przykład: "Lester", "Cursed Tomb", "Space Station 23" z 2023 roku. Na przykład Luca Carminati robi świetne porty gier z salonów gier ("Tutankham", "Bagman", "Pac-Man"), ale także autorskie gry jak: "The Last Defender" z 2023 roku i te dwie poprzednie gry: "Scout The Stray" czyli klon "Pac-Mana" z tym pieskiem uciekającym po labiryncie przed hyclami i zbierającym kości, czy "Mike Mech" gra o tym mechaniku naprawiającym stację kosmiczną. Ponadto te dwie gry mają pojawić się w formie fizycznej dzięki Bobr Games i zastanawiam się nad zakupem w preorderze. Cieszę się, że ta maszyna nie "umarła", dzięki fanom i zapaleńcom, którzy nadal piszą gry na ten komputer.
Książka "Historia C64 piksel po pikselu" jest to uzupełniona i przetłumaczona książka "The story of the Commodore 64 in pixels_" wydana oryginalnie przez wydawnictwo Fusion Retro Books 1 stycznia 2016 roku. Autorem książki jest Chris Wilkins, który napisał książkę "The story of the Commodore Amiga in Pixels_" ("Historia Amigi piksel po pikselu"), trzy tomy książek z tej serii o komputerze ZX Spectrum, czy dwie książki o historii wydawców gier US Gold i Ocean Software. Polskie wydanie książki ukazało się w 2022 roku dzięki wydawnictwu Idea Ahead.
Sama książka składa się z około 250-260 stron. Została obłożona twardą okładką, kolorystycznie stylizowaną na charakterystyczny niebieski ekran BASIC-a z Commodore 64. W środku całość została obłożona przyjemnym, śliskim kredowym papierem i pewnie też stąd obsuwy w dostarczeniu książki, co rozumiem. W międzyczasie wybuchł sztuczny kryzys spowodowany grypką z Chin, inflacja skoczyła i przy okazji skoczyły ceny papieru i automatycznie produkcja książki. Jak otworzymy okładkę książki, to na dwóch pierwszych stronach mamy pokazaną scenę z gry "International Karate +" (w takim czerwonym filtrze barw), w którą się zagrywaliśmy. To samo jest pod koniec książki. Sama książka została podzielona jakby na trzy części. W części pierwszej mamy ukazaną historię powstania firmy Commodore oraz jej flagowego modelu komputera, czyli Commodore 64. Przedstawiono sylwetki głównych ludzi z firmy Commodore, z Jackiem Tramielem na czele, którzy odpowiadali za powstanie modelu Commodore 64 i między innymi historię powstania chipu muzycznego SID.
Druga część to jest mini album z przedstawionymi najważniejszymi (jest ich chyba około 30) grami na Commodore 64. Przypomina to nieco książkę "222 najważniejsze polskie gry, które warto znać". Na dwóch stronach mamy pokazany duży screen z gry, gdzieniegdzie pokazane są mniejsze screeny z innych plansz. Na górze mamy podane najważniejsze informacje o grze, takie jak: tytuł, rok wydania, nazwiska twórców, firmy tworzące i wydające. Wśród przedstawionych gier nie zabrakło hiciorów takich jak: mój ulubiony "Boulder Dash", "Bruce Lee", "The Great Giana Sisters", "Impossible Mission", Wizzball", "The Last Ninja", "Summer Games", "Lode Runner" i wielu wielu innych. Nie pamiętam, ale chyba też tam było "Flimbo's Quest". Naprawdę to jest bardzo fajna część, ale nie pokazano tutaj wielu fajnych gier. W sumie ta część książki mogłaby być osobnym tytułem nawet na 1000 stron, bo dobrych gier na Commodore 64 nie brakuje. Jak napisałem wcześniej, gry na ten komputer powstają nadal i nie jest to skończona historia.
Trzecia i ostatnia część książki to są przedstawione sylwetki wielu twórców na Commodore 64. Nie brakuje tutaj grafików, twórców gier oraz kompozytorów, a nawet... zespołów muzycznych wykorzystujących brzmienie SID-a. Można tutaj między innymi poczytać o Robie Hubbardzie, Benie Dalglishu, Maccie Gray'u, a nawet o polskim twórcy muzyki LukHashu. Głównie są tutaj przedstawieni mężczyźni, ale jest wśród nich jedna kobieta Karen Davies, która z tego co pamiętam, była autorką okładki tytułowej do którejś części "Boulder Dasha", chyba do "Rockford's Revenge" z 1985 roku i pracowała przy takich grach jak: "Cabal", "Hysteria", "Cobra", "Frankie Goes to Hollywood" czy "Firefly".
"Historia Commodore 64 piksel po pikselu" to jest kawał świetnej książki, podobnie jak "Historia Amigi piksel po pikselu". Na pewno znajdą tutaj coś dla siebie zarówno początkujący "studenci" historii gier i informatyki jak i starzy "wyjadacze". Z niecierpliwością bym poczekał na tłumaczenie książek "Historia ZX Spectrum piksel po pikselu", których wyszły aż... 3 tomy. 😲 Pamiętam, że jakiś czas temu była jakaś promocja i można było te trzy książki (po angielsku) ściągnąć za darmo w postaci ebooka i sobie je ściągnąłem, tylko nie wiem czy nadal mam je w pamięci telefonu. Z chęcią bym przeczytał "Historię komputerów Atari 8bit piksel po pikselu", albo w ogóle historię firmy Atari, chociaż niedawno Coleslav wrzucił na swój kanał trzy filmy o historii firmy Atari. Gorąco polecam! Z chęcią bym przeczytał historie innych maszyn takich jak: Texas Instruments, Amstrad CPC (chociaż to też jest Sinclair - ZX80, ZX81 i Spectrum), MSX i wielu innych w serii "piksel po pikselu". Książka świetna, gorąco polecam.